Impresszum
Mikor kell a gumiabroncsokat lecserélni?
Ügyeljen a mintaárok mélységére
A
gumiabroncs
futófelületi
mintaárok
mélységét
természetesen
alapos
ellenőrzésnek
ajánlatos alávetni, ugyanis a gumiabroncs számos lényeges tulajdonsága füg ettől.
A
mintaárok
mélysége
döntő
fontosságú,
amelynek
a
hatósági
előírások
szerint
1,6
mm-
nek
kell
lennie.
Aki
ennél
kisebb
mélységű
mintaárkú
gumiabronccsal
közlekedik,
számolnia
kell
azzal,
hogy
a
biztosító
baleset
esetén
nem
téríti
meg
a
keletkezett
kárát,
illetve, adott esetben büntetést kell fizetnie Nyugat-Európa több országában.
A
mintaárok
mélységének
meghatározásához
segítségül
szolgálhat
a
kopásjelző
rendszer
(TWI)*:
ez
a
mintaárokba
vulkanizált
kis
"kitüremkedésekből"
áll,
amelyek
a
mintázat
kopásával
láthatóvá
válnak.
A
kopásjelzők
elhelyezkedését
a
gumiabroncs
vállrészén
látható TWI felirat jelzi.
A
mintaárok
megmaradt
mélységének
meghatározásához
mérést
kell
végezni
a
kopásjelzővel ellátott mintaárkokban.
(*TWI
=
Tread
Wear
Indicator.
Egyes
gumiabroncsgyártók
a
TWI
felirat
helyett
a
márkajellel
vagy
egy háromszöggel jelölik a kopásjelzőt.)
Javaslatunk az Ön biztonsága érdekében
Mivel
a
vizenfutás
(aquaplaning)
veszélye
fokozottan
nő,
és
a
fékezési
tulajdonságok
is
jelentősen
romlanak
az
előrehaladott
kopással,
a
gumiabroncsokat
már
a
minimális
mintaárokmélység elérése előtt le kell cserélni.
Általában a következő értékeknél ajánlott a csere:
Nyári gumiabroncsok: 2 mm-es mintaárokmélység
Széles gumiabroncsok: 3 mm-es mintaárokmélység
Téli gumiabroncsok: 4 mm-es mintaárokmélység
Valamikor elkerülhetetlenné válik a gumiabroncsok cseréje
A
gumiabroncsokat
akkor
kell
cserélni,
amikor
a
minimális
mintaárokmélységig
kopott
a
futófelület, vagy ha helyrehozhatatlan károsodás érte a gumit.
Ezen
kívül
az
öregedés
is
indokolttá
teheti
a
cserét,
azonban
átlagos
futásteljesítmény
esetén a kopás miatt jóval az elöregedés előtt szükségessé válik a csere.
Kivételt
jelenthetnek
a
lakóautók,
az
utánfutók,
a
veterán
autók
és
a
pótkerekek,
amelyeknél a szezonális használat miatt a menetteljesítmény az átlagos alatt marad.
Mikor kell a gumiabroncsokat lecserélni?
Miért szükséges új gumiabroncshoz új szelep?
Különféle
szeleptípusok
léteznek,
azonban
mind
ugyanazt
a
célt
szolgálják:
tömítenek,
lehetővé teszik a gumiabroncs levegőnyomásának ellenőrzését és szabályozását.
-
A
gumiszelepek
megában
a
kerékpántfuratban
tömítenek,
a
fémből
készült
menetes
szelepekbe a tömítéshez egy kis tömítőgyűrűt helyeznek.
- A szelep meghibásodása nyomáscsökkenést okozhat.
-
A
szelepfurat
peremfelülete
fontos
a
tömítés
szempontjából
és
a
szelep
beszerelésekor
szennyeződéstől, rozsdától, valamint sérülésektől mentesnek kell lennie.
-
A
gumiszelepek
is
öregszenek:
ennek
jele,
hogy
egyre
több
repedés
képződik
a
szeleptesten, ami veszélyes lehet.
- Nagy sebességnél hatalmas centrifugális erő hajtja el a szelepet.
-
Egy
gumiszelep
kereken
20
gramm
tömegű,
200km/h
felett
azonban
7,5
kg
centrifugális
húzóerő hat rá.
-
Ezért
nagy
sebességű
gépkocsik
kerékpántjain
vagy
dísztárcsáin
szeleptámaszt
alkalmaznak.
-
A
centrifugális
erő
hatására
a
szelepszög
nem
változhat
meg
25°-nál
többet,
ellenkező
esetben
szeleptámaszt
(kerékdísztárcsa)
vagy
pedig
fém
alapzatú
menetes
szelepeket
kell
alkalmazni (úgynevezett Clamp-in-Ventile).
-
Gumiabroncs
cseréje
esetén
általában
a
szelepet
is
cserélik,
ami
igazán
jutányos
áron
vásárolt biztonságot jelent.
-
A
szennyeződés,
a
por
és
a
nedvesség
menet
közben
a
szelep
finom
belső
szerkezetében
könnyen
sérülést
okozhat,
ezért
a
szelepsapkának
műszaki
szempontból
alapvető
szerepe
van, mindig biztosan fel kell csavarni a helyére.
Nyúlási próba
200
km/h
sebességnél
a
szelepre
óriási
centrifugális
erő
hat.
Az
öregedő
gumiszelepek
nem
bírják
ezt
a
nagy
terhelést,
aminek
gyakran
nem
is
észlelhető,
rejtett
levegőszivárgás
lehet az eredménye az ebből adódó következményekkel együtt.
Miért ajánlatos az új és kevésbé kopott gumiabroncsokat a
hátsó kerekekre szerelni?
Az
új,
vagy
kevésbé
kopott
gumiabroncsokat
előnyösebb
a
hátsó
kerekekre
szerelni,
mert
ez
vészhelyzetben
(pl.
hirtelen
fékezés
szűk
kanyarban)
jobb
úttartást
biztosít,
főleg
nedves, csúszós úttesten.
Abból
kell
kiindulni,
hogy
a
kritikus
közlekedési
helyzetek
többnyire
nedves
úttesten
lépnek
fel.
Amennyiben
ilyenkor
az
első
kerék
gumiabroncsai
pl.
vízenfutás
miatt
elveszítik
a
kapcsolatot
az
úttest
felületével,
a
gépkocsi
átmenetileg
kormányozhatatlanná
válik,
azonban általában megtartja helyzetét és menetirányát.
Amennyiben
viszont
a
hátsó
kerekeknél
szakad
meg
a
kapcsolat
az
úttesttel,
a
gépkocsi
hátulja
kitör.
Egy
ilyen
kritikus
helyzettel
sokkal
nehezebb
megbirkóznia
a
gépkocsivezetőnek mint egy rövid ideig tartó kormányozhatatlansággal.
Miért kell télen téli gumiabroncsot, nyáron pedig nyári
gumiabroncsot használni?
A gumikeverék tapadását befolyásolja a hőmérséklet.
Ez a hőmérsékleti tartomány
a nyári gumiabroncsok számára.
Ez a hőmérsékleti tartomány
a téli gumiabroncsok számára.
Biztonsági
okokból
azt
ajánljuk,
hogy
nyáron
minél
előbb
szerelje
fel
gépkocsiját
nyári
gumiabroncsokkal, télen pedig téli gumiabroncsokkal.
Hasonlóan kedvezőtlenül viselkedik a téli gumiabroncs nyáron!
Ajánlott 4 téli gumiabroncsot használni.
FELNIKLINIKA
Alumínium
és
acél
felnik
javítása
és
görgőzése:
személy
,
kistehergépkocsi,
quad
,
gokart és veterán.
Acél
-
és
alumínium-felni
javítása 1985 óta.
TÜV
Reihnland
minösíti
a
felni
görgőzési
(felnijavítási)
eljárásunkat
1998-ban,
ez
alapján
adja
ki
a
Közlekedési
Főfelügyelet
az
engedélyszámot
a
tevékenység
gyakorlására.
1107 Budapest, Árpa u. 20.
Tel./Fax.: 06-1/261-9349 | Tel.: 06-1/433-4434 | Mob.: 06-30/372-3535
Nyitvatartás: Hétfőtől Péntekig 07:30 - 17:00