Aktuális akcióink
Frissítve: 2017.10.22.
 
| 1107. Budapest, Árpa u. 20. |
| Tel./fax: 06-1-261-9349 | Tel.: 06-1-433-4434 |
E-mail: felni@felniklinika.hu RSS

Kezdőlap megnyitása
DÍJMENTES FELÜLVIZSGÁLAT
Felnijavítás-Görgőzés
(autó, teherautó)
Gumiszerviz-Gumieladás
Motorgumi szerviz
(ki - beszerelés)
Gumitárolás és keréktárolás
Kipufogószerviz
Autószerviz - olajcsere
Új szolgáltatásaink:
Futóműszerviz
Vizsgáztatás
Flották kiszolgálása
Alumínium hegesztés
Impresszum
Galéria
Partnereink
Kapcsolat
Bazár

Miért szükséges új gumiabroncshoz új szelep?


Különféle szeleptípusok léteznek, azonban mind ugyanazt a célt szolgálják: tömítenek, lehetővé teszik a gumiabroncs levegőnyomásának ellenőrzését és szabályozását.


  • A gumiszelepek megában a kerékpántfuratban tömítenek, a fémből készült menetes szelepekbe a tömítéshez egy kis tömítőgyűrűt helyeznek.



  • A szelep meghibásodása nyomáscsökkenést okozhat.



  • A szelepfurat peremfelülete fontos a tömítés szempontjából és a szelep beszerelésekor szennyeződéstől, rozsdától, valamint sérülésektől mentesnek kell lennie.
  • A gumiszelepek is öregszenek: ennek jele, hogy egyre több repedés képződik a szeleptesten, ami veszélyes lehet.


  • Nagy sebességnél hatalmas centrifugális erő hajtja el a szelepet.


  • Egy gumiszelep kereken 20 gramm tömegű, 200km/h felett azonban 7,5 kg centrifugális húzóerő hat rá.


  • Ezért nagy sebességű gépkocsik kerékpántjain vagy dísztárcsáin szeleptámaszt alkalmaznak.


  • A centrifugális erő hatására a szelepszög nem változhat meg 25°-nál többet, ellenkező esetben szeleptámaszt (kerékdísztárcsa) vagy pedig fém alapzatú menetes szelepeket kell alkalmazni (úgynevezett Clamp-in-Ventile).


  • Gumiabroncs cseréje esetén általában a szelepet is cserélik, ami igazán jutányos áron vásárolt biztonságot jelent.


  • A szennyeződés, a por és a nedvesség menet közben a szelep finom belső szerkezetében könnyen sérülést okozhat, ezért a szelepsapkának műszaki szempontból alapvető szerepe van, mindig biztosan fel kell csavarni a helyére.


  • Nyúlási próba:

    200 km/h sebességnél a szelepre óriási centrifugális erő hat. Az öregedő gumiszelepek nem bírják ezt a nagy terhelést, aminek gyakran nem is észlelhető, rejtett levegőszivárgás lehet az eredménye az ebből adódó következményekkel együtt.



    A szelep alkatrészeinek szerepe

    1. A szeleptest
    A szeleptest légmentesen tömítve zárja a kerékpánt furatát.

    2. A szeleptű
    A szeleptűt a szeleptestbe csavarják. Tömít és lehetővé teszi a légnyomás ellenőrzését és szabályozását.

    3. Szelepsapka
    A szelepsapkát a szeleptestre csavarják. A szelepsapka pótlólagos tömítést biztosít és védi a szelepbetétet a szennyeződéstől illetve a külső behatásoktól.
    




    Akcióink:

    HOL ÉS MIKORTÓL KÖTELEZŐ A TÉLI GUMI HASZNÁLATA

    Magyarország:

    Bár volt rá parlamenti kezdeményezés, hazánkban egyelőre nem vezették be a téli gumi kötelező használatát. Viszont a közútkezelő az időjárási és útviszonyok függvényében egyes útszakaszokon kihelyezhet "Hólánc használata kötelező" táblát. Ilyen útszakaszon csak olyan járművel szabad közlekedni, melynek legalább a hajtott tengelyén lévő gumiabroncsokon hólánc van. Hazánkban a szöges abroncsok használata közúton tilos!

    Ausztria:

    Nov. 1. és ápr. 15. között, szgk. és 3,5 tonna megengedett össztömegnél nem nehezebb teherautók esetén, télies útviszonyok esetén Ausztriában kötelező vagy minden keréken legalább 4mm profilmélységű téli gumi vagy csak a meghajtott tengelyen a hólánc használata. Hóláncot azonban csak abban az esetben szabad használni, ha az úttestet összefüggő hó- vagy jégréteg borítja és a hólánc nem károsítja az útburkolatot. A rendelet megszegői 35?-tól 5000?-ig terjedő büntetésre számíthatnak, ráadásul bizonyos esetekben a biztosítók sem térítik meg a nyári gumival felszerelt autók kárát. 3,5 tonna össztömeg feletti járművek esetén legalább a hajtott tengelyen kötelező a - radiál abroncsok esetén 5mm, diagonál abroncsok esetén 6mm profilmélységű ? téligumik használata. Továbbá a sofőr köteles hóláncot tartani magánál.

    Csehország:

    Nov. 1. és ápr. 30. között a 3,5 tonna össztömegnél nagyobb járművek esetén, legalább a hajtott tengelyen, legalább 6mm profilmélységű téligumi használata kötelező Csehországban azokon az útszakaszokon, ahol ezt táblák jelzik. A hólánc használatát szintén táblák jelzik.

    Franciaország:

    Franciaországban általánosan nem kötelező a téligumik használata, viszont a hólánc kötelező tartozék, melynek használata a táblákkal jelzett szakaszokon kötelező.

    Horvátország:

    Jeges útviszonyok vagy 5cm-nél nagyobb hó esetén Horvátországban kötelező az autóban hóláncot tartani. Téli útviszonyok között kötelező legalább a hajtott tengelyen a téli vagy négyévszakos gumiabroncsok használata. Lika és Gorki Kotar körzetében kötelező a hólánc használata.

    Luxemburg:

    A téligumi nem kötelező, de ajánlott. Érdekesség, hogy tilos a vegyes felszerelés (pl. elöl téli, hátul nyári) alkalmazása.

    Németország:

    Kötelező előírás nincs, viszont aki havas-jeges úton nyárigumival közlekedik Németországban az 40?, aki a forgalmat akadályozza (pl. elakad a nyárigumival) 80? büntetésre számíthat. A hólánc használatát táblák szabályozzák. Téliguminak minősülnek az M+S és hópihe jelzéssel ellátott gumik, a minimális profilmélység 1,6mm. Teherautók és autóbuszok esetében elegendő csak a meghajtott tengelyre téligumikat felszerelni.

    Olaszország:

    Időjárástól függ, a sípályákra vezető utakon kötelező lehet a téligumik és a hólánc használata. Az Aosta-völgyben okt. 15. és ápr. 15. között kötelező a téligumi használata.

    Svájc:

    Svájcban nem kötelező a téligumi, viszont elvárás az útviszonyoknak megfelelő felszerelés. Ha valaki nyárigumival balesetet okoz vagy elakad, a magas bírságon és kártérítésen túl a mentési költségek megfizettetésére is számíthat. A hólánc használatát táblák szabályozzák.

    Szerbia:

    Nov. 1. és ápr. 1 között, ha az időjárási viszonyok indokolják, Szerbiában kötelező a téligumi vagy a hólánc használata.

    Szlovákia:

    Szgk. esetében nincs dátumhoz kötve, viszont ha az utat összefüggő hó- vagy jégréteg borítja, akkor Szlovákiában kötelező mind a négy keréken legalább 3mm profilmélységű téligumi használata. A büntetési tétel 60?. Teherautók és autóbuszok az időjárási és útviszonyoktól függetlenül nov. 15 és márc. 31. között legalább a hajtott tengelyen kötelesek téligumit használni. Fontos! Az autópályákon mérik az előírt (70 méter) követési távolság betartását!

    Szlovénia:

    Nov. 15. és márc. 15. között Szlovéniában kötelező a téligumi használata, melyből azonban elég kettő is. 5cm-nél nagyobb hó esetén kötelező a hólánc is, ezt már a határon is ellenőrizhetik.

    Románia:

    Romániában 2011-től nov. 1. és márc. 31. között kötelező a téligumik használata. Aki bizonyíthatóan a téligumik hiánya miatt okoz balesetet vagy forgalmi akadályt, az a kártérítésen és a mentési költségeken túl 400-2000 lej büntetésre számíthat, továbbá a biztosító is elutasíthatja a kárigényét.

    Finnország, Lettország, Litvánia, Észtország:

    Dec. 1. és márc. 1. között kötelező minden járművön a téligumi.

    Svédország, Norvégia:

    Belföldieknek kötelező a téligumi és a hólánc, bár szinte mindenki szöges abroncsot használ télen.

    Belgium, Dánia, Hollandia, Lengyelország, Nagy-Britannia, Oroszország:

    Nem kötelező, de ajánlott a téligumi és a hólánc.

    Fontos!

    Minden tőlünk telhetőt megteszünk a felsorolásban szereplő adatok naprakészen tartásáért, de az abban szereplő adatokért felelősséget nem vállalunk, azok csupán tájékoztató jellegűek.


     
    315625